Tytanowe śrubki i inne części w BMX
Siemano,
Dzisiaj luźniejszy tekst o tytanowych śrubkach. Dokładnie tak, o śrubkach. Na wstępie zaznaczę, że nie jest to recenzja, test czy jakieś obiektywne spostrzeżenia, lecz moje czysto subiektywne spostrzeżenia. Jedyne co zaznaczę na wstępie, to fakt, że śrubki do sprawdzenia dostałem od TLC już dobre 4 lata temu? 5 lat temu? W każdym razie kawał czasu.
Właściwości tytanu.
Nie będę się rozpisywał i gęstości, kolorze czy innych parametrach. Najważniejsze są takie, że tytan jest lżejszy od stali, cięższy od aluminium oraz „nie przyciąga magnesu”. Mówiąc kolokwialnie. Gdzie można go stosować? Taka rozpiska będzie dużo czytelniejsza dla Was a będę ją opierał tylko i wyłącznie na własnych doświadczeniach. Trzeba pamiętać, żeby stosować smar miedziany przed ich przykręcaniem, żeby się nie zapiekły!
Gdzie można stosować tytanowe śrubki i inne części?
- Klamki hamulcowe – bez problemu, ani razu żadna śrubka mi nie pękła ani nie objechała. Mogę polecić z czystym sumieniem. Przetestowane na klamkach Tektro i Odyssey Monolever.
- Mocowania hamulca, pivoty, przelotki – bez problemu. Jedynym wyjątkiem jest ostatnia przelotka w ramie która trzyma london moda – zazwyczaj producenci nie zalecają takiego rozwiązania a i sam bym się bał o takie połączenie. To są zaledwie 2-2,5 zwoja gwintu m2,5. Szczęhi hamulca również bez problemu można przykręcić na śrubach Ti. Przy kuponie pivotów trzeba uważać na średnicę mocowania hamulca jak i gwint w ramie. Przetestowane na szczękach KHE oraz Diatceh.
- Mostek – miałem z kierownicą o wysokości bodajże 9,5″ i dawało radę. Jednak ma sens tylko i wyłącznie w przypadku już i tak lekkich mostków. Jeśli ktoś nie ma mostka poniżej 300g to taniej będzie sprzedać obecny i kupić mostek typu lekkiego. Przetestowane na mostkach KHE oraz Dartbmx.
- Bolty przód – miałem w pieście Eclata oraz Quando. Grindowałem i nie działo się nic. Jednak trzeba zaznaczyć, że mam plastikowe pegi które amortyzują uderzenie plus grinduje głównie na parku. Dopóki nie jest to street bez zastanowienia bym brał. Warto zaznaczyć, ze większość producentów oferuje bolty jedynie na imbus 8mm (bez klucza 17mm).
- Nakrętki tył – dokładnie ta sama historia co z boltami przednimi. Testowane na pieście DartBMX Riot po stronie NDS i bez problemu się sprawdziło. Warto też zaznaczyć, że nie było problemu z przesuwaniem się koła w hakach.
- Śruba w siodle pivotal – gigantyczny zysk wagi, super sprawa. Jednak trzeba pamiętać, że oryginalną śrubę ciężko się wymienia, gdyż można łatwo uszkodzić tą gumową zatyczkę.
- Śruba zacisku podsiodłowego -nigdy w życiu. W 3 albo 4 sztukach zerwałem główki. I to nie w trakcie przykręcania, tylko pękła w trakcie jazdy przy okazji opierania się kolanem o siodło np. w trakcie one foot barspina. Zysk wagowy mały, ryzyko spore.
- Mocowanie zębatki w korbie – daje radę nawet w przypadku moich dizasterów. Nie luzuje się, jest to m10, więc zysk wagowy jest w porządku. Polecam jak najbardziej.
- Tytanowych osi, driverów nie testowałem, więc się nie wypowiem.
Dostępność tytanowych śrubek i podsumowanie
Gdzie kupić tytanowe śrubki? W krajowych sklepach jest ciężko. Na pewno od czasu do czasu coś wypływa na Allegro, oraz w „ogólnych” sklepach rowerowych w internecie. Na pewno AllDay miał kiedyś w swojej ofercie Ti oś do Primo Mixa oraz Ti oś do korb Primo z mocowaniem na kwadrat. Można pisać bezpośrednio do TLC, można spróbować w czeskich sklepach, bądź na SkatePro. Jeśli jesteście ciekawi innych moich recenzji – zapraszam tutaj.